21.Aralık.2018
|
#1
|
Banned
Üye No: 20
Üyelik tarihi: 06.Aralık.2018
Şehir: Avrupa
Beğendikleri: 540
Alınan Beğeni: 282
HF Ticaret Sayısı: ( 0)
HF Ticaret Yüzdesi: ( %)
Ruh Hali
Kan Grubum: AB RH +
|
Çok değerli estetik
Croce , püriten, hazcı (hedonistik), pedagojik ve mitosçu estetikler ayırır. Püriten estetik, şairi devletten kovan Platon a bağlanır. Hazcı estetik, Oacar Wilde'a göre, hazcı küken ve amaç alan yararsız bir estetikıir. Pedagojik estetik, sanatı insan soyunun eğitiminde kullanacaktır ( Schiller ). Mitosçu estetik ise, tanrıya giden yolu açacaktır ( Plotinos ). Bizim buıada taslak alarak vermeye çalıştığımız estetik ise, daha önce sözünü ettiğimiz metafiziksel, psikolojist, fenomenolojik, değerkuramsal, semantik, sosyolojik ve tarihsi kuramlar gibi bu şemayı da bir yana bırakmaktadır.
Bizim taslağımız, şimdiye kadar kuramları, onların kısmi doğruluklarını tanımak yoluyla ve bir çok değerli estetik ile aşmak istemektedir. Tek bir estetik değer (güzel) yoktur, tersine pek çok estetik değer vardır.
Tek bir yetkin temsil edici sanat (Hegel'in Grek sanatında bulduğu gibi) yoktur, tersine kendi tür ve tarzında pek çok yetkin sanat vardır.
Sanatın da tek bir görünümü yoktur, tersine onun pek çok görünümü vardır (oyun, yapabilme, deney, inanç, dil, biçim verme, arındırma, v.b.). Ama bunları belirtmek ne bağdaştırıcılık (eklektisizm), ne de göreciliktir. Tersine, görelilik kuramında bile nasıl ki bazı sabitelere başvurulup bu sabiteler de temel yasalardan çıkartılıyorsa, estetikte de durum aynıdır. Tüm çağlarm ve tüm ulusların sanatlarında içerilmiş olan ortak ilke, gerçekliğe biçim verme ilkesidir.
Bu ilke bize, sanatların görünürdeki kaotik çok çeşitliliğini anlama olanağını da verir. Nietzsche'nin dediği gibi, sanatta her zaman geçerli olan şey şudur: "Kaosun efendisi olmak, onu zorlamak, ona biçim vermek.".
Alıntı.
|
|
Alıntı
|